Menu Zamknij

Regulamin monitoringu przy ul. Traugutta

R E G U L A M I N
 
funkcjonowania, obsługi i eksploatacji monitoringu wizyjnego na terenie Szkoły
wraz z Załącznikiem Nr 1 (wniosek o udostępnienie danych z monitoringu)
 
§ 1
Niniejszy Regulamin został wprowadzony, na podstawie przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności: 
Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 127 z 23.05.2018, str. 2), dalej zwane także rozporządzeniem lub RODO.
Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych,
222 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy,
Art. 108 a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
Statutu i Regulaminu Szkoły
§ 2
Regulamin określa zasady funkcjonowania, obsługi i eksploatacji monitoringu wizyjnego na terenie budynku szkolnego przy ul. Traugutta 7 w Świdnicy  (zwanego dalej „monitoringiem”), reguły rejestracji i zapisu informacji z monitoringu
oraz sposób zabezpieczenia zapisu z kamer monitoringu, a także możliwość udostępniania zgromadzonych w ten sposób danych. System monitoringu stanowi własność Technikum Weterynaryjnego oraz Technikum Ortopedycznego w Świdnicy.
Monitoring obejmuje: wejście do budynku od środka – wiatrołap, schody pomiędzy parterem a piwnicą, piwnica, sala3, gipsownia, sala nauki zawodu, partner, korytarz na parterze, sala 4, 5, 6, 9, schody pomiędzy parterem a 1 piętrem, 1 piętro, korytarz na 1 piętrze, sala 12, sala 13, sala 14, sala 17, schody pomiędzy 1 piętrem a 2 piętrem, 2 piętro, sala 19, sala 23, 4 kamery na zewnętrz budynku głównego oraz W0, wewnątrz W0 – łącznie  28 kamer.
Wprowadzenie monitoringu w pomieszczeniach określonych w ust. 2 niniejszego paragrafu jest niezbędne ze względu na istniejące realne zagrożenie dla realizacji ustawowego celu monitoringu (art. 108a ust. 3 Prawo oświatowe),  i nie naruszy
to godności oraz innych dóbr osobistych uczniów, pracowników i innych osób,
w szczególności zostaną zastosowane techniki uniemożliwiające rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.
Monitoring nie obejmuje: pomieszczeń, przeznaczonych do odpoczynku i rekreacji pracowników, pomieszczeń sanitarno-higienicznych.
Współadministratorami systemu monitoringu jest:
Joanna Pękała dyrektor Technikum Weterynaryjnego oraz Piotr Pękała dyrektor Technikum Ortopedycznego w Świdnicy,
ul. Traugutta 7, 58-100 Świdnica (Najemca), telefon 74 851 31 57,
e-mail: sekretariat@sced.pl
§ 3
Celem monitoringu jest zapewnienie bezpieczeństwa uczniów i pracowników Szkoły oraz ochrona mienia. Cele monitoringu wizyjnego osiągane są poprzez następujące działania:
zwiększenie subiektywnego poczucia bezpieczeństwa społeczności szkolnej oraz osób przebywających na terenie Szkoły,
ograniczenie zachowań niepożądanych, destrukcyjnych, zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów, pracowników oraz osób trzecich przebywających na terenie Szkoły,
wyjaśnianie sytuacji konfliktowych,
ustalanie sprawców zachowań sprzecznych z obowiązującym prawem, statutem Szkoły lub zasadami współżycia społecznego celem podjęcia działań interwencyjnych, wychowawczych lub dyscyplinarnych,
ograniczanie dostępu do Szkoły i jego terenu osobom nieuprawnionym
i niepożądanym,
zapobieganie zniszczeniom w budynku należącym do Szkoły,
 zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki,
ochronę mienia Szkoły, pracowników i uczniów,
ochronę pomieszczeń w których przechowywane są informacje, których poufność jest chroniona prawem publicznym lub kontraktowym.
Monitoring nie stanowi środka nadzoru nad jakością wykonywania pracy przez pracowników Szkoły.
§ 4
System monitoringu wizyjnego obejmuje w szczególności: kamery, rejestratory, dysk twardy, okablowanie i oprogramowanie monitoringu, a ponadto stanowisko umożliwiające podgląd obrazu z kamer i rejestrator.
Kamery monitoringu znajdują wewnątrz budynku.
Do zapoznania się z zapisami z kamer i rejestratorów z monitoringu upoważnieni są: Dyrektor Szkoły Współadministrator oraz osoby i służby które otrzymały pisemną zgodę Dyrektora Współadministratora.
§ 5
Monitoring funkcjonuje całodobowo przez cały rok kalendarzowy i rejestruje obraz
w czasie rzeczywistym. Rejestracja obrazu z poszczególnych kamer odbywa
się automatycznie i nie wymaga od operatora podejmowania jakichkolwiek czynności.
Rejestracji i zapisowi na nośniku danych, podlega tylko obraz z kamer systemu monitoringu wizyjnego, bez rejestracji dźwięku.
Dane pochodzące z nagrań monitoringu uważane są za dane osobowe w rozumieniu art. 4 pkt 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanego dalej Rozporządzeniem.
Nagrania obrazu zawierające dane osobowe uczniów, pracowników i innych osób, których  w wyniku tych nagrań można zidentyfikować, Współadministrator przetwarza wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane, i przechowuje przez okres nie dłuższy niż 3 miesiące od dnia nagrania. Po upływie tego okresu uzyskane
w wyniku monitoringu nagrania obrazu zawierające dane osobowe są nieodwracalnie usuwane lub nadpisywane, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej. Nie jest wykonywana kopia bezpieczeństwa nagrań z monitoringu wizyjnego.
Miejscem odtwarzania nagrań z monitoringu wizyjnego jest pokój nauczycielski na 1 piętrze w budynku szkoły, sala numer 9 oraz gabinet sekretariatu. Dyrektor administrator odpowiedzialny jest za wdrożenie wszelkich środków technicznych i organizacyjnych niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa systemowi monitoringu wizyjnego, w tym w celu zagwarantowania dostępności, autentyczności, poufności oraz integralności nagrań.
Dozór nad monitoringiem wizyjnym polega na doglądaniu jego sprawności technicznej w każdy dzień roboczy. Dozór nad monitoringiem sprawuje Dyrektor administrator lub wyznaczony przez niego pracownik.
Dozór nad monitoringiem obejmuje:
sprawdzenie, czy na monitorach ukazuje się obraz z wszystkich kamer,
wizualną ocenę jakości obrazu, ocenę obszaru obejmowanego przez poszczególne kamery,
oględziny poszczególnych urządzeń, celem zlokalizowania ewentualnych uszkodzeń.
W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek nieprawidłowości w sposobie funkcjonowania monitoringu lub zaobserwowania jakichkolwiek uszkodzeń, należy niezwłocznie zawiadomić Dyrektora Współadministratora.
§ 6
Informacja o   funkcjonowaniu   monitoringu   wizyjnego   podawana   jest   poprzez rozmieszczenie tablic z piktogramem kamery na terenie budynku.
Dane zapisane na nośnikach nie stanowią informacji publicznej i nie podlegają udostępnieniu w oparciu o przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Udostępnianie nagrań jest możliwe organom w szczególności Sądom, Prokuraturze, Policji lub innym podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów prawa. Udostępnienie następuje po wyrażeniu zgody przez Dyrektora Szkoły 
lub w przypadku jego nieobecności przez osobę której powierzono zastępstwo.
Osoba zainteresowana  zabezpieczeniem  zapisu  z  monitoringu  wizyjnego 
na  potrzeby przyszłego postępowania może zwrócić się do Dyrektora Szkoły
z pisemnym wnioskiem o udostępnienie danych z monitoringu, wskazując: przybliżoną datę, a także czas i miejsce zdarzenia, krótki opis zdarzenia
(w przeciwnym razie nie będzie możliwości odnalezienia odpowiedniego obrazu)
oraz interes prawny w zabezpieczeniu nagrania.
Wniosek o udostępnienie danych z monitoringustanowi Załącznik nr 1
do niniejszego Regulaminu. Wniosek o zabezpieczenie danych osoba zainteresowana lub organ powinna złożyć w formie pisemnej osobiście w siedzibie Szkoły, przesłać drogą pocztową. Wnioskujący o zabezpieczenie zapisu z monitoringu wizyjnego zostanie pisemnie poinformowany o: brakach formalnych wniosku o udostępnienie danych z monitoringu, zabezpieczeniu nagrania lub odmowie udostępnienia danych
z monitoringu.
Zapis obrazu z monitoringu wizyjnego może zostać zabezpieczony poprzez skopiowanie na nośnik zewnętrzny (kopia). Kopia sporządzona na pisemny wniosek osoby zainteresowanej przechowywana jest w zamkniętym pomieszczeniu
i udostępniania uprawnionym podmiotom. W przypadku bezczynności  uprawnionych  organów  kopia  jest  niszczona  po  upływie  trzech miesięcy od dnia jej sporządzenia, a z czynności tej sporządza się protokół.
Zapis z monitoringu wizyjnego wydawany jest osobie uprawnionej 
za pokwitowaniem.
§ 7
1. Dyrektor Współadministrator przeprowadzi konsultacje z radą pedagogiczną, radą rodziców oraz samorządem uczniowskim w celu uzyskania ich opinii na temat treści Regulaminu. Konsultacje mają charakter opiniodawczy.
2. Po przeprowadzeniu konsultacji, o których mowa w ustępie 1 niniejszego paragrafu, Dyrektor Współadministrator uzgodni z organem prowadzącym Szkołę odpowiednie środki techniczne i organizacyjne w celu ochrony przechowywanych nagrań obrazu oraz danych osobowych uczniów, pracowników i innych osób, których w wyniku tych nagrań można zidentyfikować. Uzgodnienia mają charakter konsensualny i prawnie wiążący.
3. Po przeprowadzeniu uzgodnień, o których mowa wyżej, uczniowie i pracownicy Szkoły zostają poinformowani o uruchomieniu monitoringu wizyjnego poprzez przekazanie
im do wiadomości klauzuli informacyjnej – monitoring wizyjny (art. 13 RODO).
4. Uczniowie zostaną zapoznani z treścią klauzuli informacyjnej – monitoring wizyjny
(art. 13 RODO), o której mowa w ust. 3, poprzez doręczenie im po jednym egzemplarzu klauzuli przez wychowawców na lekcjach wychowawczych, nie później niż na 14 dni przed uruchomieniem monitoringu wizyjnego.
3. Pracownicy zostaną zapoznani z treścią klauzuli informacyjnej – monitoring wizyjny
(art. 13 RODO), o której mowa w ust. 3, poprzez doręczenie im treści klauzuli informacyjnej, nie później niż na 14 dni przed uruchomieniem monitoringu wizyjnego.
§ 8
Regulamin monitoringu dostępny jest w siedzibie Szkoły oraz na stronie internetowej www.toswidnica.pl/regulamin-monitoringu.
Zmiany do Regulaminu mogą być wprowadzane w drodze aneksu w sposób przyjęty w Szkole.
§ 9
Regulamin wchodzi w życie z dniem 30.09.2020 roku.
                                                    
 
 
 
Załącznik nr 1
do funkcjonowania, obsługi i eksploatacji monitoringu wizyjnego
na terenie Szkoły: Wniosek o udostępnienie danych z monitoringu

1. Dane wnioskodawcy:
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
 
…………………………………………………………………………………………………………………………………….
(Nazwa i adres podmiotu lub imię, nazwisko, adres, telefon )
 2. Wnioskuję o zabezpieczenie i przekazanie nagrań z monitoringu Szkoły:
     Kamera/y/  zlokalizowana/e/  w
 …………………………………………………………………………………………………………………………………….
 Zdarzenie………………………………………………………………………………………………………………………
 miało miejsce w dniu: …………………………………………………………………………………………………………………………………….
 
w godzinach od ……………………………………………… do……………………………………………………….
 Otrzymane nagrania zobowiązuję się przekazać :  ………………………………………………………….
(podać komu zostanie przekazane np.: policja, sąd, inny upoważniony organ lub instytucja)
 
UZASADNIENIE
……………………………………………………………………………………………………………………………………
Oświadczam, że otrzymanego nagrania z monitoringu nie wykorzystam do celów prywatnych oraz posiadam interes prawny w zabezpieczeniu nagrania (wskazać interes prawny)
                                                                                              …………………………………………………
                                                                                                         (data i czytelny podpis)